iLiadSarà per l’amore che ho per i libri, sarà per la dipendenza da computer che orami ho conclamata ma l’argomento degli eBook mi appassiona sempre di più e dopo aver scoperto la tecnologia eInk è diventato un desiderio.

A parte chi, nel suo piccolo, ci vede lontano come Antonio, interessante è scoprire come anche i grandi stiano prendendo, finalmente in seria considerazione la cosa.

Amazon dopo aver acquisito mobipocket si appresta a vendere libri digitali con un formato proprietario insiema a diversi lettori basati su tecnologia eInk.

Google ci sta girando intorno dal 2006 e la scorsa settimana ha fatto un giro di tavolo con alcuni editori con in testa l’idea di replicare il successo di iTunes con la musica: libri consultabili on line e scaricabili sui device portatili.

C’è un interessante articolo di John Blossom (via Robin Good) che fa il punto della situazione. Cito:

The Google eBook system will probably be a good thing for helping people to think about electronic book consumption in more contexts than before.

Being able to get at book content easily through the world’s dominant search engine has been probably the best thing to happen to the book industry in the last twenty years.

Ma secondo Blossom e sarei d’accordo gli editori devono:

“to learn how to make the monetization of context more important than the monetization of distribution.”

Il che significa che i libri (come la TV, You Yube, insegna) possono essere anche “social media“, se sono digitali ancor di più.

Yes, books are important as standalone experiences, but they are also social media. They’re handed on from generation to generation.

Given to loved ones with special messages. Marked up. Discussed. And yes, eventually trundled down to the local charity book sale. Long thought of as objects as fixed as the printing presses that create them, the book’s real advantage through time has been to hold both the thoughts and sentiments of an original author and those of the people through whose hands a book has passed. […]

This fundamental aspect of books must become the fulcrum for their value in the era of eBooks to ensure robust new revenue streams.

Perchè questo avvenga però gli editori devono comprendere, come stanno facendo i discografici ed i broadcasters che la via da percorrere sono:

Gli open standard

But this benefit (Google delivering, note of the author) will go largely unexploited unless publishers move more aggressively to enable book content to migrate away from Web sites into the contexts in which people value it most – without being tied down to proprietary technology constraints.
Look carefully at the Amazon traffic stats – online book sales are going nowhere fast.
It’s time to stop promising a future of eBooks and to start delivering it.

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